امتیازات این مقاله تاکنون : 1
شما چه امتیازی به این مقاله می دهید؟
اشتراک گذاری برای دوستان و همراهان

راهنمای جامع اتو کردن کت و کت و شلوار مردانه

تاریخ آخرین به روز رسانی : ۱۴۰۰/۲/۴ شنبه
راهنمای جامع اتو کردن کت و کت و شلوار مردانه
چکیده این مقاله : بیشتر آقایان با اصول و روش های اتوکشی کت و شلوار آشنایی ندارند، قبل از اقدام، بهتر است جزئیات و اصول مرتبط با نحوه اتوکشی صحیح کت و شلوار را یاد بگیرید تا به لباس تان آسیب نزنید.
  • زمان مطالعه : 10 دقیقه
  • 0 نظر
  • 4548 بازدید

راهنمای جامع اتو کردن کت 

کت ها پس از هر بار شست و شو، نیاز به اتوکشی منظم دارند، پس اگر درست و اصولی اتو نشوند، هم بافت پارچه آسیب می بیند و هم از عمر لباس کم می شود. شاید بگویید بهترین و بی دردسرترین راهکار سپردن کت به خشکشویی است، اما اگر شما جزو افرادی هستید که به طور مرتب از کت یا کت و شلوار استفاده می کنید، پس داشتن یک کت و شلوار کاملا صاف و بدون چروک هم قطعاً از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که پوشیدن یک کت و شلوار پر چین و چروک شما را یک آدم غیر جدی و بی اهمیت به مسائل نشان می دهد. از طرفی سپردن مداوم لباس ها به اتوشویی خیلی مقرون به صرفه نیست. اتوکشی لباس ها را می توانید به روزهای تعطیل موکول کنید. ولی از آنجائیکه بیشتر آقایان با اصول و روش های اتوکشی کت و کت و شلوار آشنایی ندارند، قبل از اقدام، بهتر است جزئیات و اصول مرتبط با نحوه اتوکشی صحیح کت و کت و شلوار را یاد بگیرید تا به لباس تان آسیب نزنید.

 

راهنمای جامع اتو کردن کت و کت و شلوار مردانه

 

آماده سازی کت

در اولین مرحله برای اتوکشی کت، باید آن را از نظر تمیزی وارسی کنید. در صورتیکه هر گونه لکه، نقطه کثیف یا چرک روی کت شما باشد، باید حتما اقدام به برداشتن آن بکنید چرا که حرارت باعث لک مردگی و تثبیت کثیفی در تار و پود لباس شده و در اینصورت به سختی می توانید آن را بردارید.

 

تنظیم میز اتو یا سطحی مناسب برای اتوکشی کت 

اگر از میز اتو استفاده می کنید در اینصورت باید سطح میز را از خرده های نان یا پارچه و پرزهای اضافی که ممکن است در حین اتو کردن کت به آن بچسبد، تمیز کنید. اگر از اتوی سیمدار استفاده می کنید، بهتر است نزدیک به پریز برق کار کنید. یکی از ترفندهای اتو زدن اینست که اگر میز اتو ندارید، می توانید یک حوله حمام را تا کنید و آن را بر روی یک سطح صاف قرار داده و اتوکشی را روی آن انجام دهید.

 

دستور العمل نوشته شده روی برچسب کت را بررسی کنید

 دستورالعمل نوشته شده مربوط به پارچه کت را که معمولاً در جیب کت قرار دارد، بررسی کنید و طبق اصول نوشته شده برای شست و شو و یا اتو کشی کت اقدام کنید. مثلا برای اتو کردن کت با جنس کتان باید اتو گرم باشد، برای پارچه هایی مانند آکریلیک، نایلون یا پلی استر سیلک، خنک و در مورد مخلوط پلی استر و پشم دمای مابین نیاز است. اگر دستورالعملی پیدا نکردید، بهتر است اتو کردن کت را با حرارت کم شروع کنید تا به بافت پارچه آسیب وارد نشود.

 

بررسی کردن دستورالعمل نوشته شده برروی برچسپ کت و شلوار

 

از تمیز بودن کف اتو مطمئن شوید

قبلاً از شروع به اتوکشی کت مورد علاقه تان مطمئن شوید که کف اتو تمیز باشد و پرز و یا پارچه هایی که قبلا اتو شده اند، به کف آن نچسبیده باشد. اگر باقیمانده رنگ و یا چرک روی کف اتو به جا مانده است، حتما آن را با یک پارچه مرطوب آغشته به صابون و یا آغشته به جوش شیرین لایه برداری کنید.

 

از یک آب پاش هنگام اتو کردن استفاده کنید

زمانیکه در حال اتو کردن کت هستید، از یک آب پاش استفاده کنید. پاشیدن آب بر روی پارچه موجب رطوبت لباس شده و بدین وسیله هم پارچه نمی سوزد و هم با ایجاد بخار، چروک های لباس راحت تر باز می شود. اگر از اتو بخار استفاده می کنید، دیگر نیازی به استفاده از آب پاش ندارید. ولی دقت داشته باشید که مخزن آب اتو را با آب مقطر پر کنید چرا که املاح موجود در آب شیر مثل آهک و مواد معدنی روی لباس باقی می ماند و ظاهر لباس را بد جلوه می دهد، علاوه بر این منافذ بخار را نیز مسدود می کند.

 

از یک آب پاش هنگام اتو کردن استفاده کنید

 

اتو را روشن کنید

لطفاً قبل از اینکه اقدام به اتو کردن کت کنید، مطمئن شوید اتوی شما داغ شده و همینطور در درجه حرارت مناسب قرار دارد. روشن شدن اتو بستگی به مدل اتوی شما دارد، در بعضی مدل ها چراغی دارند که وقتی اتو داغ شد، روشن می شود. قبل از اینکه اتو به درجه حرارت مد نظر شما برسد، اقدام به اتوکشی ننمائید و بیهوده اتو را روی پارچه نکشید تا کت شما براق نشود.

 

اتوزدن کت

 

از یک پارچه به عنوان واسط بین اتو و کت استفاده کنید

برای اتوکشی حرفه ای کت قرار دادن یک پارچه به عنوان واسط باعث می شود که شما هم از اتو و هم از پارچه کت خود محافظت کنید، چرا که با این روش هیچ گونه رنگ، پرز یا پارچه ای روی کت و یا اتو باقی نمی ماند. حوله یا یک پارچه کتانی یا ماسلین بهترین گزینه است. حتما اینکار را انجام دهید تا عمر پارچه شما بیشتر شود، در صورتیکه پارچه مناسب در اختیار ندارید، پس بهتر است لباس را برگردانید و طرف دیگر داخل را اتو کنید و در صورتیکه کت شما دارای آستری ست که قابل اتو کردن نمی باشد، پس بهتر است حتما یک پارچه مناسب بیابید و به عنوان حائل بین اتو و کت استفاده کنید.

 

اتوکشی حرفه ای کت

 

اتوکشی صحیح کت

کت را روی میز اتو یا سطحی که برای اتو در نظر گرفته اید، پهن کرده و آن را صاف کنید. کت را طوری پهن کنید که پشت آن رو به بالا باشد بدین وسیله شما اول راحت ترین بخش کت را اتو می زنید. هرگونه تاخوردگی یا چروک روی آن را صاف کنید. اگر کت شما هر گونه جای دوخت و یا گلدوزی خاصی دارد، بهتر است به جای اینکه اتو را مستقیما روی دوخت قرار دهید، کت را به بیرون برگردانید و اتو را روی بخش داخلی پارچه بگذارید.

 

اتوکشی صحیح کت

 

اتوکشی جلو و طرفین کت

در این مرحله نوبت اتوکشی جلو و طرفین کت است. حالا یک طرف کت را روی میز اتو پهن کنید به طوریکه بخش دیگر کت از میز اتو آویزان باشد. اگر کت شما دارای ساسون است، برای جلوگیری از چروک شدن، آنرا با لبه خارجی میز ست کنید و سپس آن را اتو کنید. تمامی چین و چروک ها را صاف کنید و حتما قبل از اتو کردن کت هر نقطه ای آن را با آب مقطر اسپری کنید.

برای اتو کردن بخش های جلویی کت از پرس های با فشار کمتر استفاده کنید. بخش های جلویی چون حاوی جیب و یقه است به دقت بیشتری برای اتو کشیدن نیاز دارید. دقت کنید که نباید یقه کت هیچ گونه چروک یا تاخورگی اضافی داشته باشد چرا که این بخش مرکز توجه کت شماست. هرگز اتو را از بیرون مستقیم روی پدهای شانه قرار ندهید چرا که اینکار موجب می شود پدها به سمت داخل فشرده شوند و شانه های کت از ریخت بیفتند. در صورتیکه کت شما دارای جیب های روکار است، از یک تکه مقوا یا پارچه موصلی بدون پرز استفاده کنید تا لایه های جیب را هنگام فشار دادن جدا کنید.

 

اتوکشی جلو و طرفین کت

 

اتو کردن آستین های کت 

برای اتو کردن آستین ها سعی نکنید آن را بکشید و محل دوخت را صاف کنید چرا که نیاز است محل دوخت تو رفته و کمی انحنا داشته باشد. با تلاش برای کشیدن خط دوخت، ممکن است کوک های کت را از هم باز کنید و ظاهر آستین ها با اینکار شل و وارفته شود. از کشیدن اتو روی پارچه خودداری کنید. تنها کاری که باید بکنید اینست که اتو را روی لباس پرس کنید (فشار دهید).

آستین ها بخاطر دولایه بودنشان ضحیم ترین لایه یک کت هستند. آستین ها را روی سطح مورد نظر پهن کنید و تمامی چروک ها و تاخوردگی ها را به دقت صاف کنید، اگر بالشتک یا وسیله خاصی برای اتوی آستین دارید، آن را داخل آستین ها بگذارید آن را بچرخانید و به راحتی تمامی بخش های آن را اتو کنید. می توانید از چند عدد مجله لوله شده استفاده کنید و سپس آنها را با یک پارچه کتانی بپوشانید و سپس آن را در داخل آستین قرار دهید. یک دستمال مرطوب روی آستین ها قرار دهید، اینکار کمک می کند که هم از پارچه کت محافظت کنید و هم پرس اتو راحت تر می شود.  در ابتدا با اتو کردن مرکز آستین شروع کنید. از خط دوخت بازو شروع کنید و به آرامی تمامی بخش ها را اتو کنید بدون اینکه هیچگونه چروکی ایجاد شود.

 

اتو کردن آستین های کت و شلوار

 

کت را آویزان کنید

به محض اینکه کار اتوکشی کت تمام شد، بلافاصله آن را آویزان کنید. اجازه بدهید تا زمانیکه کت خنک می شود، آویزان باشد. اتو را از پریز بکشید و بگذارید کاملاً سرد شود.

 

راهنمای جامع اتو کردن کت و شلوار

در بالا راهنمای کامل اتو کردن کت را بررسی کردیم. برای اتو کردن کت و شلوار، قسمت کت را همانند بالا اتو می کنیم و برای اتو کردن شلوار آن باید به روش زیر عمل کنیم.

 

اتوکشی شلوارِ کت و شلوار

در مرحله اول برای اتوکشی شلوار باید از تمیز بودن آن مطمئن شوید، چرا که حرارت باعث تثبیت آلودگی ها می شود. سپس از درجه حرارت درست مطمئن شوید. بهتر است اتوکشی کت و شلوار را همیشه در یک زمان انجام دهید، در غیر اینصورت ممکن است یکی در اثر شست و شو و اتوی مداوم کهنه و فرسوده و وارفته به نظر برسد.

اتوکشی شلوار را با اتو کردن خطوط جیب ها در جیب های طرفین شروع کنید. بعضی کت ها دارای آستر می باشند. بهتر است آستر را بیرون آورده و آنها را اتو کنید. چرا که آستر چروک شده زود به چشم می آید و جیب ها را بیرون بد جلوه می دهد.

پس از اتوکردن جیب های شلوار، کمر و بخش های پایین کمر را اتو کنید (دقت داشته باشید در این مرحله نیز اتو را روی شلوار پرس کنید). از خط کمر به سمت جیب های عقب بروید و نشمینگاه شلوار را اتو کنید.

پس از آن خطوط دوخت شلوار را دقیق روی هم بیندازید و از پاچه های شلوار به سمت فاق شلوار حرکت کنید. اگر خطوط دوخت را به درستی روی هم بیندازید، می توانید هر دو پاچه شلوار را همزمان اتو کنید.

 

اتوکشی شلوارِ کت و شلوار

 

اتوکشی بی استرس کت وشلوار با استفاده از بخار

یکی دیگر از ترفندهای صاف نمودن کت و شلوار بدون استفاده از اتو، استفاده از بخار است که این روش به ویژه برای کت و شلوارهای پشمی بسیار مؤثر است. شما می توانید خودتان بخار ایجاد کنید یا از دستگاه بخارشو استفاده کنید. در روش اول می توانید کت خود را با استفاده از یک گیره با لبه های پهن در حمام آویزان کنید و زمانیکه آب داغ باز است و بخار ناشی از آن فضای حمام را انباشته کرده است، بخار به تار و پود پارچه نفوذ کرده و خیلی راحت چروک های آن از هم باز می شوند.

اگر بودجه کافی دارید پس یک بخارشو تهیه کنید و بدون دردسر و به راحتی به اتوکشی کت و شلوار خود اقدام کنید. در این روش چون اتو و لباس در تماس مستقیم با هم نیستند پس احتمال برق انداختن پارچه، سوختن و استرس کار نیز کمتر است. دقت کنید که همیشه اتوکشی کت و شلوار با بخار شو را مانند اتو با حرارت های کم شروع کنید زیرا حرارت زیاد حتی با بخار می تواند باعث تغییر رنگ و پارچه و وارفتگی آن شود. در اتو کردن شلوار چون به ایجاد خط اتو نیاز داریم، نمی توان از بخارشو استفاده کرد.

 

اتوکشی بی استرس کت وشلوار با استفاده از بخار

 

درج نظر

مدیران سایت در اسرع وقت نظر شما را درج می کنند. در صورت سوالی بودن مطلب شما، به آن به نحو احسنت پاسخ داده خواهد.

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه هیدی استایل محفوظ می‌باشد. گروه طراحان ووکا