امتیازات این مقاله تاکنون : 2
شما چه امتیازی به این مقاله می دهید؟
اشتراک گذاری برای دوستان و همراهان

راهنما و اصول پوشیدن جلیقه ی مردانه

تاریخ آخرین به روز رسانی : ۱۴۰۰/۲/۲۷ دوشنبه
راهنما و اصول پوشیدن جلیقه  ی مردانه
چکیده این مقاله : پوشیدن جلیقه و تیپ های کلاسیک در بین آقایان بسیار باب شده است. قصد داریم در این مقاله اصول و راهنمای پوشیدن جلیقه برای مردان را برای شما شرح دهیم.
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
  • 0 نظر
  • 9451 بازدید

راهنمای پوشیدن جلیقه برای مردان شیک پوش

اندازه و طراحی جلیقه مناسب برای مردان جوان و مردان مسن متفاوت است. گاهی یک برش متفاوت می تواند کل یک جلیقه را متفاوت نشان دهد. اگر محل زندگی شما نزدیک یک مدرسه یا دانشگاه است. احتمالا متوجه شده اید که جلیقه را جوانترها هم زیاد می پوشند. قبلا تصور عمومی بر این بود که جلیقه لباسی است که بیشتر مسن تر ها در مراسم نامزدی و مناسبات رسمی می پوشند. برای مدت زمان زیادی جلیقه یک پوشش خاص و محبوب بود، اما در این مقاله قصد داریم نکات کلیدی پوشیدن جلیقه برای مردان را شرح دهیم.

جلیقه مناسب هر کسی است که دوست دارد گاهی تیپ های کلاسیک را امتحان کند و یک آیتم عالی در کت و شلوارهای سه تیکه است. اصطلاح جلیقه (vest) از زبان فرانسوی گرفته شده است که در زبان فارسی (gile) و آن هم از کلمه عربی jalikhah گرفته شده است که در آن زمان به لباس هایی گفته می شد که زندانیان الجزایر می پوشیدند و در ترکی هم yelek گفته می شود که زنان و مردان ترک در دوره عثمانی به تن می کردند. بعدها جلیقه به عنوان یک اصطلاح عمومی تر برای انواع لباس های بدون آستین ورزشی و غیر رسمی رواج پیدا کرد.

 

راهنمای پوشیدن جلیقه برای مردان شیک پوش

 

جلیقه حتما باید بدون آستین باشد و روی پیراهن و زیر ژاکت یا کت پوشیده شود و همراه کراوات یا پاپیون باشد. منشا این لباس از فرانسه بوده، سپس وارد انگلیس شد و در آن زمان اغلب افراد برجسته می پوشیدند. بلندی جلیقه ها در ابتدا تا روی زانو بود و یک کت با همان اندازه همراه آنها پوشیده می شد اما بعدها در سده 1700 به دلایل عملی حذف شدند و از انقلاب فرانسه به بعد کوتاهتر شده و زوائد غیرضروری آنها حذف شد.

هدف از پوشیدن جلیقه برای مردان در ابتدا پنهان کردن بندهای ساس بند و یا جا دادن ساعت در جیب جلیقه بود. از دهه 1920 به لطف استفاده از کمربند و تغییر ساعت ها از ساعت های زنجیر دار به ساعت های مچی، ضرورت پوشیدن جلیقه به دلایل گفته شده از میان رفت.

 

راهنمای پوشیدن جلیقه برای مردان شیک پوش

 

ویژگی های یک جلیقه مناسب برای مردان

جلیقه های با فیت مناسب باید آنقدر بلند باشد که کمر شلوار را بپوشانند. به طوریکه فاصله بین شلوار و پیراهن دیده نشود، بر عکس، طرفین جلیقه و پشت آن باید کمی کوتاهتر باشد به طوریکه بخش باریکی از پایین پیراهن دیده شود.

سعی کنید پیراهنی بپوشید که زیر جلیقه پف نکند و جمع نشود. سرشانه های یک جلیقه مردانه مناسب باید کاملا روی شانه ها بنشیند و لبه های آن از لبه های پیراهن کوتاهتر باشد.

به یاد داشته باشید دکمه آخر جلیقه باید باز بماند تا هنگام انجام حرکات ناگهانی، آزادی عمل بیشتری داشته باشید. دکمه اول می تواند باز یا بسته باشد و این بستگی به خودتان دارد.

معمولا جلیقه ها فاقد بخش پشتی هستند و در عوض دارای نواری در پشت هستند که به وسیله آن اندازه جلیقه تنظیم می شود.

بزرگترین تفاوت جلیقه ها مربوط به بخش جلویی آنهاست. جلیقه ها می توانند single breasted (یک ردیف دکمه) یا double breasted (دو ردیف دکمه) باشند. همچنین جلیقه ها می توانند دارای یقه یا فاقد یقه باشند.

جلیقه های مردانه با یک ردیف دکمه شامل 6-3 دکمه و جلیقه های سه دکمه اسپرت تر و اندامی تر هستند.

 

جلیقه های مردانه با یک ردیف دکمه

 

توصیه ما اینست که همیشه جلیقه ای انتخاب کنید که یک دکمه بیشتر از کت شما داشته باشد. مثلا اگر کت شما دارای سه دکمه است، جلیقه باید دارای 4 دکمه باشد. جلیقه های یک ردیف دکمه معمولا فاقد یقه هستند. اگر می خواهید کمی امروزی تر بپوشید می توانید جلیقه مردانه مناسب با یک ردیف دکمه را بدون ژاکت بپوشید، با اینحال این تیپ مناسب موقعیت های غیر رسمی است.

جلیقه های دو ردیف دکمه، دارای 6 دکمه و البته ممکن است تا 8 دکمه هم داشته باشند و مناسب استایل های کمی پیچیده است. در ضمن نباید هرگز بدون کت پوشیده شوند.

یکی از روش های کلاسیک و سنتی پوشیدن جلیقه برای مردان اینست که از جلیقه ای استفاده شود که از همان جنس و رنگ پارچه شلوار دوخته شده باشد. کت و شلوارهای دارای جلیقه، سه تیکه محسوب می شود و این مدل مناسب موقعیت های رسمی است.

 

جلیقه دو ردیف دکمه مردانه

 

راهنمای پوشیدن جلیقه برای مردان با کنتراست

در این حالت جلیقه کاملا متضاد با رنگ کت و شلوار است. چرا که از نظر رنگ و پارچه با کت و شلوار متفاوت است. اما در ایجاد کنتراست نباید خیلی اغراق کنید. کمی زیاده روی در اینکار باعث می شود شبیه دلقک به نظر برسید. کت و شلوار آبی تیره یا سرمه ای همراه با جلیقه خاکستری مناسب جشن ها و مراسم نامزدی است. این تیپ مناسب دامادهاست.

کت و شلوار خاکستری تیره و جلیقه خاکستری روشن برای اداره و موقیت ها و جلسات کاری مناسب است.

کت و شلوار و جلیقه قهوه ای در موقیعت های کژوال و غیر رسمی پوشیده می شود.

 

راهنمای پوشیدن جلیقه برای مردان با کنتراست

 

اصول پوشیدن جلیقه برای مردان با کمربند یا ساس بند

ایده آل ترین گزینه برای پوشیدن جلیقه برای مردان، ساس بند است. چنانکه در بالا هم ذکر شد، یکی از اقدامات عملی جلیقه در گذشته پنهان کردن بند ساس بند بوده است که امروزه نیز تا حدودی به این منظور استفاده می شود. همراه با جلیقه، کمربند کمتر توصیه می شود چرا که باعث می شود، کمر قلمبه و باد کرده به نظر برسد و ظاهر ناخوشایندی به لباس بدهد.

 

نکات مهم پوشیدن جلیقه برای مردان با پاپیون یا کراوات

جلیقه ها حتما باید روی پیراهن های دکمه دار که دکمه های آنها تا زیر چانه است و آستین بلندی دارند، پوشیده شوند. چرا که به این شکل دوخت کت و شلوار را رسمی تر و برجسته تر نشان می دهند.

پاپیون با کت و شلوارهای سه تیکه کمتر مچ می شوند. مگر اینکه بخواهید توجه را بیشتر به جزئیات بخش بالایی لباس بدهید. با این وجود ترجیح اول شما کراوات باشد. اگر با تیپ های امروزی و راحت بیشتر حال می کنید، می توانید کلا بی خیال کراوات شوید. به شرطی که بخواهید یک تیپ غیر رسمی بزنید. اما بدانید که آزادی در این نوع استایل در بیشتر موقعیت ها ممنوع است.

 

نکات مهم پوشیدن جلیقه برای مردان با پاپیون یا کراوات

 

نکات طلایی در پوشیدن جلیقه برای مردان

رنگ مشکی یکی از رایج ترین گزینه ها برای ست کردن با تاکسیدو می باشد، اما شما می توانید هر رنگی بپوشید البته بیشتر سعی کنید رنگ های تیره، ساده و متشخص باشد. سبز تیره و شرابی هم گزینه های خوبی هستند. اگر جلیقه رنگی می پوشید پس بهتر است جلیقه تنها آیتم رنگی لباس شما باشد. کت و شلوارهای سه تیکه گزینه ای مناسب برای مردانی است که قصد شرکت در یک جلسه یا مهمانی رسمی را دارند.

همراه با جلیقه حتما کراوات بپوشید؛ به عبارت بهتر کراوات از ملزومات آن است.

باز گذاشتن یقه پیراهن در زیر جلیقه در موقعیت های رسمی، نامتعارف است.

جلیقه ها اخیرا خیلی باب شده اند و شما می توانید آن را با یک شلوار جین تیره و راحت ست کنید.

پیراهن های آستین بلند با جلیقه ست می شوند اما شما می توانید برای اینکه امروزی تر به نظر برسید و کمتر رسمی جلوه کنید، آستین پیراهنتان را کمی تا بزنید.

درج نظر

مدیران سایت در اسرع وقت نظر شما را درج می کنند. در صورت سوالی بودن مطلب شما، به آن به نحو احسنت پاسخ داده خواهد.

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه هیدی استایل محفوظ می‌باشد. گروه طراحان ووکا