امتیازات این مقاله تاکنون : 3.5
شما چه امتیازی به این مقاله می دهید؟
اشتراک گذاری برای دوستان و همراهان

بررسی و انتخاب رنگ از سال 2010 تا 2021 توسط کمپانی پنتون

تاریخ آخرین به روز رسانی : ۱۳۹۹/۱۰/۱۱ پنج شنبه
بررسی و انتخاب رنگ از سال 2010 تا 2021 توسط کمپانی پنتون
چکیده این مقاله : در این نوشتار توضیحات مفصلی در خصوص رنگ سال از 2010 تا 2021 که توسط کمپانی پنتون صورت می گیرد و تاثیرات آن‌ها بر صنعت مد و پوشاک مردانه به شما همراهان هیدی استایل ارائه کردیم.
  • زمان مطالعه : 12 دقیقه
  • 0 نظر
  • 2952 بازدید

رنگ سال 2010 تا سال 2021، چطور و توسط چه کسانی انتخاب شده است؟

قطعا هر ساله به خصوص در هنگام خرید لباس های سال نو، مسئله رنگ سال توجه شما را به خود جلب کرده است و سوالی بی پاسخ در ذهن شما مطرح می کند که رنگ سال چگونه انتخاب میشود؟ آیا اصلا اشخاصی در این انتخاب دخیل هستند؟ آیا متر و معیاری برای این انتخاب وجود دارد یا هر سال بنا به سلیقه اکثریت مردم در دنیا رنگی به عنوان رنگ سال برگزیده می شود؟ اگر شما نیز جوابی برای این سوالات ندارید، خواندن این مقاله هیدی استایل می تواند پاسخی به ابهامات شما در این خصوص باشد. علاوه بر این قصد داریم تا به بررسی دلایل انتخاب رنگ سال 2010 تا سال 2021 نیز بپردازیم.

 

پیشینه‌ی پنتون، کمپانی انتخاب کننده رنگ سال در دنیا

پیش از اینکه به سراغ دلایل انتخاب رنگ و بررسی رنگ سال 2010 تا سال 2021 بپردازیم کمی درباره پیشینه‌ی پنتون صحبت میکنیم. تاثیرات رنگ بر جسم و ذهن انسان امری غیر قابل انکار است. رنگ‌ میتواند بر عواطف و احساسات افراد تاثیرات زیادی اعمال کند و همچنین باعث تغییراتی فیزیکی در جسم او شود. این مسئله آنقدر اهمیت پیدا کرد تا علم روانشناسی نیز به روانشناسی رنگ‌ها و دلایل علاقه افراد به رنگ‌های خاص را مورد تحقیق و بررسی قرار داد و به نتایج جالبی نیز دست پیدا کرد. رفته رفته اهمیت رنگ به خصوص در پوشاک مردانه و زنانه بیش از پیش درک شد و کمپانی پنتون (به انگلیسی: PANTONE) از سال 2000 تا امروز، هر ساله در ماه‌های پایانی سال یعنی می یا نوامبر یک رنگ خاص را برای سال آینده انتخاب میکنند. اما چطور؟ بگذارید کمی به تاریخچه‌ی این کمپانی بپردازیم.

 

کمپانی انتخاب کننده رنگ سال در دنیا

کمپانی پنتون

این شرکت در دهه 50 میلادی توسط برادران ملوین و جسی لیوان در نیویورک آمریکا تاسیس شد. سال‌ها بعد فردی به نام لورنس هربت به استخدام این شرکت درآمد و به عنوان یک کارمند ساده کار خود را آغاز کرد. در طی چند سال و با تلاش بسیار، هربرت توانست یک سیستم بسیار دقیق برای استاندارد سازی رنگ‌ها به صورت کد اختصاصی، بر اساس اعداد و جدول مندلیف ایجاد کند. سرانجام در سال 1963 هربرت توانست شرکت را از مالکان اصلی آن بخرد و نام پنتون را که به معنای «همه رنگ‌ها» می‌باشد برای کمپانی خود برگزید. این شرکت هم اکنون در شهر کارلستات واقع در ایالت نیوجرسی فعالیت میکند و لقب تعیین کننده‌ی رنگ سال را در جهان به دوش میکشد که رنگ سال 2010 تا 2021 را نیز همین شرکت انتخاب کرده است.

 

 

کمپانی پنتون چطور رنگ سال را انتخاب میکند؟

از سال 2000 تا امروز که 21 سال میگذرد، کمپانی پنتون هر ساله رنگی را به عنوان رنگ سال به جهانیان معرفی میکند و بسیاری از محصولات، خصوصا پوشاک مردانه و زنانه تحت تاثیر این رنگ تولید میشوند. اما این کار چطور و بر چه اساسی صورت میگیرد؟

در همین ابتدای بحث باید بگوییم که پنتون خود به صورت مستقیم دست به انتخاب رنگ سال نمیزند. در واقع اینگونه نیست که هر ساله این کمپانی رنگی را در نظر بگیرد و سلیقه مردم را مطابق با آن شکل دهد. روند کار بدین شکل است که هر ساله همایشی دو روزه برای انتخاب این رنگ به خصوص به میزبانی پنتون برگزار میشود. در طی این همایش، برترین طراحان و متخصصان در این حوزه و حوزه‌های مرتبط مانند مد و پوشاک در اتاقی با دیوارها و وسایل کاملا سفید از سر تا سر جهان گرد هم می‌آیند. دلیل انتخاب اتاقی سفید یا خالی از رنگ این است که رنگ‌های محیط اطراف تاثیری بر ذهن حاضران در جلسه نگذارد.

پس از بحث و گفتگو بین این افراد الهام گیری از اشیاء و ترندهای جهانی، رنگی به عنوان رنگ سال توسط این افراد انتخاب میشود و توسط کمپانی پنتون به مردم دنیا اعلام میشود. در حقیقت متر و معیار انتخاب این رنگ، دیدگاه نمایندگان متخصص از جای جای این کره خاکی است و به عقیده آن‌ها انعکاسی است از آنچه جهان در سال آینده بیشتر از هر چیزی به آن نیاز دارد. در ادامه به بررسی رنگ سال از 2010 تا 2021 میپردازیم.

 

 

بررسی رنگ‌های سال از سال 2010 تا 2021

حال که با فلسفه و چگونگی انتخاب رنگ سال و همچنین با تاریخچه‌ی کمپانی که این وظیفه را برعهده دارد آشنا شدید، بهتر است به سراغ رنگ سال از 2010 تا 2021 برویم. ابتدا دهه‌ای که گذشت یعنی از سال 2010 تا 2019 را بررسی میکنیم و در ادامه به رنگ سال‌ عجیب 2020 و 2021 که به تازگی معرفی شده است خواهیم پرداخت.

رنگ‌های سال از سال 2010 تا 2021

 

رنگ سال 2010

پنتون در این سال، رنگ درخشان فیروزه‌ای (Turquoise) را به عنوان رنگ سال در نظر گرفت. این دومین باری بود که این کمپانی از این رنگ به عنوان رنگ سال نام میبرد. به گفته‌ی پنتون، فیروزه در بسیاری از فرهنگ ها یک نوع طلسم محافظ است و رنگ آن نشان دهنده‌ی دلسوزی، شفابخشی، ایمان و حقیقت است که از آب و آسمان الهام گرفته است. انتخاب پوشاک مردانه یا زنانه به این رنگ حس اطمینان و آرامش را به فرد میدهد. خرید جواهرات فیروزه‌ای نیز انتخاب هوشمندانه‌ای به شمار می‌رود چرا که این رنگ جلوه‌ای رسمی به ظاهر افراد می‌دهد و در بسیاری از مراسمات رسمی یا مهمانی ‌های مجلل مورد استفاده قرار میگیرد. همچنین این رنگ مکمل خوبی برای رنگ‌های صورتی و قرمز به حساب می‌آید. هماهنگ کردن فیروزه‌ای با انواع رنگ‌های سبز نیز علاوه بر ایجاد ترکیبی زیبا، حسی سر زنده به شما میدهد.

 

رنگ سال 2010

رنگ سال 2011

سال 2011 سالی بود که پنتون از رنگی به نام Honeysuckle رونمایی کرد که به گرمی و زیبایی شکوفه‌های بهاری میباشد. رنگی که از شادترین‌های رنگ سال 2010 تا 2021 است. هانی ساکل رنگی است که ترکیب صورتی و قرمز به دست می‌آید و بسیاری آن را صورتی مایل به قرمز می‌نامند. پنتون سعی کرد با انتخاب این رنگ از سکون و آرامش رنگ سال گذشته فاصله بگیرد و رنگی دلگرم کننده و سرحال انتخاب کند. به گفته طراحان و متخصصان صنعت مد، این رنگ باعث ایجاد حس اعتماد به نفس و شجاعت در افراد میشود و به آن‌ها کمک میکند تا در چالش‌های روزمره خود موفق شوند.

آن‌ها معتقدند که هانیساکل و رنگ‌هایی از این طیف به دلیل جذابیت و تحریک کننده بودن باعث بالا رفتن روحیه افراد میشوند. هانی ساکل رنگی جذاب و چشمگیر برای پوشاک مردانه مانند کراوات و پیراهن میباشد و همچنین انتخابی مناسب برای لوازم آرایشی و پوشاک بانوان در مجالس و مهمانی‌ها به شمار می رود.

 

رنگ سال 2011

رنگ سال 2012

رنگ سال از 2010 تا 2021 رنگ‌های جذابی را برای جهان انتخاب کرده است و سال 2012 نیز یکی از جذاب‌ترین رنگ‌ها انتخاب شد. Tangerine Tango رنگی میان نارنجی و قرمز که نام آن تانگو نارنگی است. این رنگ افراد را ترغیب به تلاش برای زندگی و سرزندگی و شادابی میکند. رنگی از طیف نارنجی که عمق زیادی دارد و همچنین چشم نواز و اغوا کننده است. تانگو نارنگی یادآور غروب خورشید است، شور و نشاط رنگ قرمز و دوستی و گرمی رنگ زرد با هم همراه شده و هارمونی فوق العاده‌ای ایجاد میکند که سرشار از انرژی و گرمای آفتاب میباشد. از دیگر ویژگی‌های تانگو نارنگی هماهنگی آن با لوازم آرایشی است و به هر لباس یا حتی وسایل منزل انرژی میبخشد.

 

رنگ سال 2012

رنگ سال 2013

Emerald زمردی، یک سبز شاداب که هارمونی رنگ‌ها را به تعادل میرساند و حس داشتن ثروت را تداعی میکند. سنگ زمرد که از سنگ‌های گرانبها در جواهرات سلطنتی به کار میرود مجلل و باشکوه است و از زمان باستان در فرهنگ های زیادی رنگ رشد و شروعی دوباره بوده است. طبیعت اغلب اوقات به رنگ سبز دیده میشود به همین دلیل چشم انسان بیش از هر رنگ دیگری به دیدن رنگ سبز عادت دارد. سبز نماد رنگ طبیعت، شفافیت و جوانی است که امروزه بسیار مهم است و به راحتی میتوان برای فضای داخلی و مد از آن استفاده کرد. بی شک انتخاب این رنگ باستانی برای سال 2013 کمک زیادی به احیای رنگ های قدیمی کرده است و دنیای مد مدرن را به سمت رنگ‌های کلاسیک برده است. پوشاک مردانه و زنانه بسیاری در سال 2013 به این رنگ تولید شدند و استقبال زیادی از آن‌ها شد

 

رنگ سال 2013

رنگ سال 2014

Radiant Orchid یا ارکیده درخشان، بنفشی با ته رنگ سرد و گرم رنگی جذاب برای ترکیب با دیگر رنگ‌ها به وجود آورده است. همانطور که از نام این رنگ پیداست منشا آن یک گل است که دیدن آن تداعی کننده‌ی اعتماد به نفس و شادابی است. پوشیدن این رنگ برای خانم‌ها و آقایان باعث میشود پوست درخشان و زنده به نظر برسد. ارکیده درخشان با ارایش چشم و گونه هماهنگ می شود و همچنین برای لاک ناخن بی نظیر و کامل است. ارکیده درخشان میتواند برای دکوراسیون نیرو بخش باشد یا در کنار رنگ‌های خنثی و تیره مانند خاکستری خوش بدرخشد. به راستی که این رنگ از جذاب‌ترین‌های رنگ سال از 2010 تا 2021 است.

 

رنگ سال 2014

رنگ سال 2015

Marsala نام شراب مرغوبی است که رنگ قرمز مایل به قهوه‌ای دارد. این رنگ احساس سیری از یک غذای دلچسب با رنگی طبیعی و گرم را تداعی میکند. رنگ مارسالا به راحتی با پوشاک مردان و زنان و طراحی دکوراسیون خانه هماهنگ میشود. مارسالا جلوه‌ی پوست انسان را چند برابر میکند و باعث میشود زیباتر به نظر برسد. از این رنگ برای برجستگی گونه و لاک ناخن‌ها بسیار استفاده میشود. مارسالا به فضای داخل منزل گرمای مطبوعی می دهد و جلوه متفاوتی از تجمل و شکوه را نشان میدهد.

 

رنگ سال 2015

رنگ سال 2016

برای اولین بار در تاریخ، دو رنگ Rose Quartz و Serenity به عنوان رنگ سال انتخاب شدند. این روزها که فشار روانی و استرس روی افراد زیاد است مصرف کنندگان به دنبال رنگ‌هایی هستند تا حس امنیت و اطمینان را به آن‌ها بدهد. از این رو پنتون سعی کرده سلیقه جمعی را به سمت رنگ‌های آرام و کم رنگ ببرد. انتخاب این دو رنگ به این دلیل است که نسل جدید کمتر از قبل به کلیشه‌های جنسیتی بر اساس رنگ‌ها توجه میکند و دنیا کمتر از گذشته به قضاوت دیگران اهمیت میدهد. از این رو رنگ‌های سال 2016 می تواند مناسب طیف گسترده‌ای از مصرف کنندگان باشد. بدون شک شجاعانه‌ترین انتخاب رنگ سال 2010 تا 2021 مختص همین سال است.

 

رنگ سال 2016

رنگ سال 2017

 Greenery نام رنگ 2017 است که از جذاب‌ترین رنگ سال از 2010 تا 2021 به حساب می‌آید. رنگ سبزی که یادآور روزهای اول بهار است و حس هوای تازه و نفس کشیدن هوای پر از اکسیژن را نشان میدهد. انسان غوطه ور در زندگی مدرن و ماشینی نیاز بیشتری به استفاده از رنگ‌های طبیعی پیدا میکند و گرینری همان گزینه‌ی مورد نظر است! علاوه بر این‌ها رنگ سبز گرینری نشان دهنده احساسات و نشاط افراد است. این رنگی برای همه‌ی جهانیان است.

 

رنگ سال 2017

رنگ سال 2018

بنفش کهکشانی یا Ultraviolet مانند اسمش پر از رمز و راز کیهانی است. این رنگ بسیار پیچیده و قابل تامل است. به عقیده متخصصان پنتون، این رنگ نمادی از دنیای وسیع و نامحدود کهکشان‌های ناشناخته است که کنجکاوی انسانی که به دنبال دنیای فراتر است القا میکند. علاوه بر این‌ها رنگی است که تفاوت را هدف قرار میگیرد و یادآور شمایل ستارگان موسیقی همچون دیوید بویی میباشد. این رنگ در عین مرموز بودن بسیار پر انرژی است و برای پوشاک مردان و زنان خاص پسند بسیار مناسب است.

 

رنگ سال 2018

رنگ سال 2019

در دنیای دیجیتال امروزی که تکنولوژی تمام زندگی ما را فرا گرفته است، رنگ مرجانی یا Living Coral تجربه‌ای با صمیمیت بسیار به دنبال دارد. این رنگ در عین خونسرد بود باعث ارتباط و صمیمیت هرچه بیشتر بین افراد میشود و به نوعی نمادی از خوشبینی نیز میباشد. مرجانی رنگی است که پلی است میان دنیای طبیعت و دنیای مدرن امروزی و انرژی طبیعت را به دنیای پیشرفته ساطع میکند.

 

رنگ سال 2019

رنگ سال 2020

سال 2020 سال عجیبی بود و انتخاب رنگ آن نیز از جذاب‌ترین انتخاب‌ رنگ سال از 2010 تا 2021 بوده است. آبی کلاسیک یا Classic Blue که تاکیدی بر آسمان در شب هنگام دارد. پنتون دلیل انتخاب این رنگ را ورود به دوره‌ای جدید بیان کرده است. آبی کلاسیک نمادی از آرامش روح و اعتماد است که افکار انسانی را جلا میدهد و باعث انعطاف پذیری آن میشود. این رنگ طرفداران زیادی پیدا کرد تا جایی که اکثر پوشاک مردانه و زنانه در جای جای دنیا به این رنگ درآمدند.

 

رنگ سال 2020

رنگ سال 2021

انتخاب رنگ سال مسیر جذابی را طی کرده است و اکنون به ایستگاه پایانی رسیده است. پنتون در آخرین انتخاب خود برای دومین بار دو رنگ را به عنوان رنگ سال 2021 قرار داد. این بار رنگ‌های خاکستری Ultimate Grey و زرد نورانی Illuminating که مکمل یکدیگر هستند نماینده رنگ‌ها در سال 2021 میباشند. از آن جایی که دنیا سال سختی را پشت سر گذاشته و همچنان با ویروس کرونا دست و پنجه نرم میکند، چیزی امید بخش و روشن نیاز دارد. پنتون به همین منظور ترکیب این دو رنگ را به امید روشنایی در سال آینده انتخاب کرده است. الهام بخش طراحان مد برای انتخاب این دو، انرژی درخشان خورشید است که بر سنگ ریزه‌های زمین می تابد. ترکیبی که نشانی است از استواری و خونسردی با نوری گرم و درخشان که تداعی کننده روزهای خوب برای ساکنان کره خاکی است.

 

رنگ سال 2021

درج نظر

مدیران سایت در اسرع وقت نظر شما را درج می کنند. در صورت سوالی بودن مطلب شما، به آن به نحو احسنت پاسخ داده خواهد.

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه هیدی استایل محفوظ می‌باشد. گروه طراحان ووکا