امتیازات این مقاله تاکنون : 1.75
شما چه امتیازی به این مقاله می دهید؟
اشتراک گذاری برای دوستان و همراهان

روانشناسی رنگ ها و کاربرد آن در استایل مردانه

تاریخ آخرین به روز رسانی : ۱۳۹۹/۱۱/۲۹ چهارشنبه
روانشناسی رنگ ها و کاربرد آن در استایل مردانه
چکیده این مقاله : علاوه بر قضیه ی مد و ترکیب متناسب لباس و تاثیرات آن بر ذهن و جسم رنگ لباس در بسیاری از شغل ها و حرفه ها موجب کاهش استرس شغلی و ارتقای مهارت های ارتباطی می شود.
  • زمان مطالعه : 13 دقیقه
  • 0 نظر
  • 4428 بازدید

روانشناسی و شخصیت شناسی از روی رنگ لباس

رنگ ها تاثیر بسزایی در حالات روحی روانی و ارتباطات میان فردی و نمایان کردن شخصیت فرد دارند. انتخاب رنگ مناسب پوشش، عاملی نیرومند و تاثیر گذار در تحریک احساسات و حالات روحی افراد می باشد. روانشناسی رنگ یعنی تاثیر گذاری رنگ های موجود در طبیعت و محیط بر ذهن و حالات روحی افراد. احساسات می تواند تحت تاثیر رنگ هایی که برای پوشش انتخاب می کنیم باشند و تغییر کنند.

طراحان مد و روانشناسان رنگ معتقدند که رنگ لباس از فاکتور های اساسی برای خرید می باشد. امروزه مساله ی انتخاب رنگ به مساله ای حایز اهمیت برای طراحان لباس تبدیل شده است. علاوه بر قضیه ی مد و ترکیب متناسب لباس و تاثیرات آن بر ذهن و جسم، رنگ لباس در بسیاری از شغل ها و حرفه ها موجب کاهش استرس شغلی و ارتقای مهارت های ارتباطی می شود.

استفاده ی درست و اصولی از رنگ ها در موقعیت های خاص می تواند در صورت فقدان انگیزه ی کاری یا بی روح بودن محیط را از بین ببرد و محیط سالم و پر نشاط را به وجود آورد. از دیدگاه روان شناسی رنگ لباس افرادی که با کودکان سروکار دارند و در چنین محیط هایی مشغول به کار و فعالیت می باشند از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. این دسته افراد معمولا باید از لباس هایی با رنگ بندی های شاد و سرزنده استفاده کنند که تاثیر بسزایی در روحیات کودکان دارد. همچنین اگر دقت کرده باشید روی دیوار های محیط هایی چون مهد کودک ها از رنگ ها و نقاشی های سرشار از رنگ های متنوع و شاد استفاده شده است.

طبق مطالعات روان شناختی بهترین رنگ برای لباس رنگی است که حس خوبی در انسان ایجاد کند و مطابق موقعیتی که در آن قرار داریم باشد.

آشنایی درست و اصولی با روانشناسی رنگ ها به ما این امکان را می دهد تا با انتخاب رنگ مناسب برای هر موقعیت خاصی احساسات درستی را نمایان کنیم که در خور شخصیتمان باشد.

 

روانشناسی و شخصیت شناسی از روی رنگ لباس

 

کاربردهای روانشناسی رنگ

رنگ تاثیر بسیار زیادی در زندگی، شخصیت و روحیات افراد دارد و توجه به رنگ ها در ایجاد روحیات مختلف در افراد اهمیت دارد. آگاهی از خواص رنگ ها از نظر دیدگاه های روان شناختی و استفاده ی درست و بجا از آن ها فواید زیادی دارد. استفاده ی کاربردی از رنگ ها در تبلیغات، طراحی و دکوراسیون ،در پزشکی و نحوه ی لباس پوشیدن در موقعیت های خاص و مختص آن موقعیت از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.

رنگ به مدل لباس، جذابیت بیشتری می بخشد. لباس انتخابی هر شخص یکی از مهم ترین عوامل بروز دهنده ی ذوق و سلیقه ی فرد می باشد.

سه فاکتور در انتخاب رنگ لباس حایز اهمیت می باشند: رنگ پوست و مو، فرم اندام، سن و شخصیت.

برای پی بردن به شخصیت و شناخت فردی سری به کمد لباس هایش بزنید و به رنگ لباس هایی که معمولا بیشتر می پوشد دقت کنید. اگر کمد لباسش پر از لباس های رنگارنگ و پر رنگ و لعاب باشد باز یکی از رنگ ها بیشتر به چشم می خورد و ترجیح آن شخص می باشد زیرا با آن رنگ احساس بهتر و راحتتر و اعتماد به نفس بیشتری دارد. از این رو رنگ لباس می تواند انعکاس دهنده ی شخصیت افراد می باشد.

اهمیت انتخاب اصولی رنگ از آن جایی که قادر به نشان دادن اندام به گونه ای چاق تر و حتی لاغرتر و نشان دادن محاسن و معایب اندام می باشد متاثر بر رنگ پوست و مو نیز می باشد. برای انتخاب رنگ لباس بهتر است به نور محیط نیز توجه شود و متناسب با موقعیت نور و روشنایی باشد. پارچه های کدر و مات به علت جذب نور، رنگ پوست را شفاف تر و روشن تر نشان می دهند، این نوع پارچه ها برای افراد پیر و افرادی که پوست کم رنگی دارند مناسب خواهد بود.

میتوان طیف رنگ ها را که هر کدام نمایانگر حالات و شخصیت های متنوع می باشد در 3 گروه دسته بندی کرد.

 

کاربردهای روانشناسی رنگ

 

رنگ های خنثی

رنگ های خنثی که شامل رنگ های نود و خاکستری و سیاه و سفید می باشند، حس آرامش و راحتی را در روحیات فرد به ارمغان می اورد.

رنگ سفید که خود خالص ترین و کامل ترین رنگ است، وپیراهن سفید نماد سادگی، خلوص، احترام و رسمیت می باشد. استفاده از لباس رنگ سفید در مراسمات ازدواج نمایانگر خلوص و صداقت می باشد.

رنگ مشکی دارای تعابیر و معانی متعدد منفی و مثبت می باشد. در بسیاری از نظریه های روان شناختی نیز مشکی را نشانه ی ترس و تهدید، غم، اندوه و مرگ تعبیر می کنند. اما بسته به حالت روحی و شخصیت فرد استفاده از چنین رنگ هایی متمایز است.

رنگ خاکستری رنگی خنثی می باشد که در درجه های مختلف روشن و تیره نمایانگر حالات و مفاهیم مختلفی می باشد.

رنگ صورتی افراد را جوانتر از سنشان نشان می دهد و رنگی آرامش بخش است.

 

رنگ های خنثی

 

رنگ های سرد

طیف رنگ های سرد که شامل رنگ های آبی، بنفش، سبز و تنالیته های مختلف آنها در گستره ی رنگ های سرد جای دارند، می شود. در روانشناسی رنگ و رنگ درمانی از طیف رنگ سبز برای برطرف کردن اضطراب و فشارهای عصبی و به اصطلاح روانشناسی برای  پاک سازی روح و ذهن و تعادل عاطفی و آرامش درونی مورد استفاده قرار می گیرد.

لباس های سبز رنگ آرامش بخش بوده و باعث انتقال انرژی مثبت به دیگران و احساس نزدیکی به طبیعت می شود.

رنگ آبی که در طیف رنگ های سرد قرار دارد و رنگ آب، دریا و آسمان است، نماد صلح و آرامش می باشد. رنگ آبی ظربان قلب را کاهش می دهد و به این دلیل در علم روان شناسی برای مدیتیشن و تمدد اعصاب از این رنگ استفاده می شود.

 

طیف رنگ های سرد

 

رنگ های گرم

رنگ هایی در گستره ی قرمز، نارنجی، قهوه ای ورنگ هایی که با دیدن آن ها حس گرمی به انسان دست می دهد در گروه رنگ های گرم قرار می گیرد. رنگ های گرم موجب افزایش انرژی در بدن می شود و شور و شوق و هیجان را افزایش داده و ضربان قلب و گردش خون را تسریع می بخشد. پوشیدن لباس های رنگ گرم مثل قرمز بسیار جذاب بوده و شما با پوشیدن این طیف رنگ ها از نظر دیگران جذاب تر به نظر می رسید. استفاده از رنگ های گرم همانگونه که نشاط و شادابی را در افراد ایجاد می کند افراط در استفاده از اینگونه رنگ ها ممکن است موجب پرخاشگری شود.

استفاده از رنگ نارنجی در استایل های غیر اداری و غیر رسمی مناسب می باشد، این رنگ انرژی و شور و نشاط را به همراه دارد به همین دلیل در اکثر رویدادهای ورزشی و تحرکی از این رنگ استفاده می شود.

در روانشناسی زرد فعال ترین رنگ است، از طیف روشن این رنگ بیشتر در استایل های تابستانی و از طیف پررنگ تر آن که تناژ خردلی دارد مناسب فصل های سرد سال مناسب می باشد. رنگ زرد از رنگ هایی است که بسیار جلب توجه می کند به خاطر همین در تابلوهای تبلیغاتی و علائم کنار جاده از این رنگ استفاده می شود. افرادی که در استایل و پوشش خود از رنگ زرد استفاده می کنند، فعال، خلاق و منفعت طلب هستند. برای افزایش مثبت نگری و خوش بینی در افراد و افزایش انرژی در تمرینات از لباس های زرد رنگ استفاده می شود.

از جمله رنگ قهوه ای که در طیف رنگ های گرم قرار دارد، رنگی کاربردی و مناسب برای کارهای کارگاهی و کار با دست می باشد. رنگ کراوات قهوه ای در استایل مردانه از دید گاه روانشناختی نشان دهنده ی ثبات و صبوری شخص می باشد.

 

رنگ های گرم

 

روانشناسی رنگ و تاثیر آن بر انسان

از منزلگاه روان شناختی اثبات شده است که رنگ های با طول موج بلند، باعث افزایش فشارخون، ضربان قلب و تنفس در افراد می شود. چشم ادمی قادر به تشخیص بیش از 6 میلیون رنگ را دارد. هر رنگی دارای طول موجی متفاوت و مختص به خود می باشد و بر اساس این طول موج سطوح انرژی مختلفی منتشر می شود. یعنی رنگ با طول موج بلندتر، انرژی جنبشی بیش تری را نسبت به رنگ با طول موج کوتاه تر دارا می باشد.

روانشناسان معتقدند که رنگ ها بسته به نوع و طیف رنگی که دارند در برانگیخته شدن احساسات مختلف در بدن واکنش های احساسی و ترشح هورمون ها تاثیر بسزایی دارند. سابقه ی تاثیر رنگ ها در روحیات و روان انسان به زندگی انسان های اولیه برمیگردد که تحت تاثیر دو عامل مهم شب و روز و تاریکی و روشنایی بودند.

تحت تاثیر این عوامل طبیعی، فعالیت بشر با فرا رسیدن شب ناخوداگاه متوقف شده و به خواب می رفت و روز به کار و تلاش می پرداختند. بدین گونه شب تداعی گر بی حرکتی، آرامش وکاهش عمومی سوخت و ساز بدن و روز تداعی گر تلاش و کوشش و افزایش فعالیت جسمانی بوده است. بدین صورت رنگ های مرتبط با شب مثل سیاه، آبی تیره و نیلی در ذهن انسان، بی حرکتی و آرامش و رنگ های مرتبط با روز مثل زرد روشن و نارنجی انرژی و روشنایی را القا می کند.

بهره گیری از رنگ های مناسب در موقعیت ها رفتار های موافق را باعث می شود. دامنه ی تاثیرات روانی رنگ ها در برخی فرهنگ های قدیمی چون یونان باستان، مصر و هندوستان از رنگ ها برای درمان انواع بیماری های جسمی و روحی استفاده می کردند که روان شناسان به این روش رنگ درمانی می گویند.

در روانشانی رنگ لباس، رنگ مناسب لباس در ارتباطات میان فردی اهمیت بسیاری دارد و رنگ ها وسیله ی ارتباط غیر کلامی محسوب می شوند. بهترین رنگ برای لباس از دید روان شناسان رنگی است که حس خوبی در انسان ایجاد کند. در روانشناسی نوین رنگ ها از آن جایی که هر کدام تاثیر خاصی در روحیات انسان دارند و نشانگر وضعیت روانی و جسمی هستند معیار سنجش شخصیت محسوب می شوند.

 

روانشناسی رنگ ها و اصول آن در استایل مردانه

استایل های مردانه معمولا از طیف وسیعی از رنگ ها برخوردار نمی باشد. بیشتر رنگ هایی که در استایل اقایان به کار برده می شود رنگ هایی چون مشکی، سرمه ای، سفید، قهوه ای، سبز و ابی می باشد که آن هم در گستره ی طیف های تیره تر کاربردی تر می باشند.

 

روانشناسی رنگ سفید در استایل مردانه

رنگ سفید معمولا به عنوان رنگ اصلی در پیراهن های مردانه کاربرد دارد زیرا به راحتی با هر رنگ کت و شلواری ست می شود. رنگ سفید در رنگ شناسی و از دید روان شناختی نماد پاکی و خلوص و نماد جوانی می باشد. رنگ سفید به دلیل منعکس کردن نور و عدم جذب آن برای فصل گرما و تابستان می توان انتخابی مناسب برای لباس های تابستانی باشد.

 

روانشناسی رنگ آبی در استایل مردانه

رنگ ابی به عنوان رنگ سنتی پیراهن های مردانه که با اکثر کت و شلوار ها ست و هماهنگ می شود شنا خته شده است. از منزلگاه روان شناختی رنگ آبی در استایل آقایان نماد اعتماد، صداقت، مسئولیت پذیری و وفاداری می باشد. روانشناسان معتقدند این رنگ نشانگر آرامش و امنیت است زیرا زمانی که آسمان آبی یا دریا را تماشا می کنید احساس لطافت و تمیزی و آرامی به شما القا می شود که همین امر در کاهش استرس و اضطراب دخیل می باشد.

 

روانشناسی رنگ آبی در استایل مردانه

 

روانشناسی رنگ سبز در استایل مردانه

از دید روان شناختی رنگ سبز نماد طبیعت و سر زندگی است. رنگ سبز خود به تنهایی برای استایل مردانه می تواند کسل کننده باشد و برای جلوگیری از این حالت میتوان تنها از اکسسوری های سبز در استایل مردانه بهره برد. مثلا با کت و شلوار مشکی رنگ یا قهواه ای و توسی از اکسسوری هایی چون پوشت(دستمال جیب) سبز و یا کراوات و پاپیون سبز رنگ استفاده نمود و استایلی شیک و جذاب را خلق نمود.

 

روانشناسی رنگ سبز در استایل مردانه

 

روانشناسی رنگ مشکی در استایل مردانه

استایل رنگ مشکی از نظر روان شناختی شما را فردی جدی نشان می دهد. بسیاری از مردان رنگ مشکی را به سایر رنگ ها ترجیح می دهند زیرا مشکی کنتراست بالایی با دیگر رنگ ها دارد و به راحتی با هر رنگ استایلی ست می شود. کت و شلوار مشکی در کنار پیراهن سفید ترکیبی جذاب می باشد که طرفدار زیادی دارد و ترکیبی شیک را ایجاد می کند.

 

روانشناسی رنگ مشکی در استایل مردانه

 

روانشناسی رنگ سرمه ای در استایل مردانه

از دید روان شناسان رنگ، رنگ سرمه ای در استایل های مردانه فرد را قابل اعتماد، مسئولیت پذیر و محافظه کار نشان می دهد. استفاده از استایل سرمه ای برای جلسات اداری و رسمی بسیار مناسب می باشد. کت و شلوار سرمه ای رنگی ایده ال و شیک است که با پیراهن های زیادی قابل ست کردن می باشد.

 

روانشناسی رنگ سرمه ای در استایل مردانه

 

روانشناسی رنگ خاکستری در استایل مردانه

روانشناسان رنگ ادعا دارند که رنگ خاکستری نشانگر آرامش، خونسردی و بی طرفی و رنگ سکون است. رنگ خاکستری رنگی عاری از احساس است که بین سفید و مشکی قرار دارد. خاکستری تیره رو به ذغالی مرموزتر و دراماتیک تر بوده و نزدیک به نقره ای روشن و سفید پر نشاط تر می باشد.

خاکستری رنگی خنثی می باشد و در استایل های آقایان با هر رنگی ست می شود و رنگی ایده ال و همه پسند برای کت و شلوار می باشد. کت و شلوار خاکستری برای آقایان جوان که می خواهند مسن تر به نظر برسند انتخابی مناسب می باشد.

 

روانشناسی رنگ خاکستری در استایل مردانه

 

روانشناسی رنگ قهوه ای در استایل مردانه

رنگ قهوه ای احساس اطمینان، اعتماد و جدیت را در فرد ایجاد می کند. رنگ قهوه ای از ترکیب رنگ های قرمز و زرد و سیاه تشکیل شده است، بنابراین به اندازه ی رنگ مشکی جدیت و رسمیت دارد. قهوه ای در طیف رنگ های گرم قرار دارد که نسبت به رنگ مشکی گرم تر است. رنگ قهوه ای در استایل های مردانه با ترکیب کفش های رسمی  چرم قهوه ای رنگ استایل و ست جذابی را به فرد می بخشد و افراد زیادی تمایل به پوشیدن ست در این طیف رنگ های گرم دارند.

 

روانشناسی رنگ قهوه ای در استایل مردانه

 

 

 

درج نظر

مدیران سایت در اسرع وقت نظر شما را درج می کنند. در صورت سوالی بودن مطلب شما، به آن به نحو احسنت پاسخ داده خواهد.

هنوز هیچ دیدگاهی برای این مطلب ثبت نشده است

تمامی حقوق مادی و معنوی اپلیکیشن و سایت، برای گروه هیدی استایل محفوظ می‌باشد. گروه طراحان ووکا